Sidor

måndag 15 maj 2017

Årets första rutt med Yvonne Davidsson



Möt Yvonne Davidsson. Hon är en stadig pålitlig dam som skall ta mig och sambon genom Sveige och Europa många gånger framöver hoppas vi. Nu i helgen tog vi årets premiärtur för att se att hon fungerar som hon ska och för att vi, precis som vårystra nötkreatur väntar på kosläpp, har väntat länge nog på att få släppa ut henne på vägarna.

Det blev ingen längre sträcka, ungefär 12 mil, vilket kanske var i kortaste laget. Jag såg hur hon himlade med strålkastarna när vi var framme och hon sjönk ner på gästplatsen som vi blivit anvisade. "Herregud, man har väl lite perspektiv på tillvaron, ge mig nåt att bita i, en utmaning!"

Och visst vill vi åka långt. Jag vill åka till Kroatien, sambon vill gärna se Norge, även fast han på bästa sändningstid i teve med en mikrofon under näsan faktiskt nästan lovat att det kanske blir Kroatien ändå....

Det är väl aldrig fel att ha en "skugg-rutt"
ifall det skulle skita sig med
spontaniteten?

Camping är annars ett fenomen som har stått väldigt långt ifrån det jag skulle uppskatta som ett semesteralternativ. Att trängas på campingplatser, att dela grillos med grannar och digga dansbandsmusik är inte riktigt min tekopp som engelsmännen säger. Men så i höstas "blev" vi med husbil, och intresset tvärvände. Inte för mer grillos eller dansbandsmusik, men plötsligt såg jag fler resmöjligheter, fler vackra, spännande och outforskade platser att upptäcka. Och framör allt möjligheten att med skräckblandad förtjusning utmana min egen komforzon - att släppa lite på behovet att vara förberedd och planerad in i minsta detalj. Alltid förbokade hotell längs med vägen, kartlagda restauranger och sevärdheter, aktuella evenemang på orten - förbokade biljetter på vissa, och nedladdade tidtabeller för bussar, tåg och ev tunnelbanor. Oavett om det gäller Nyköping eller New York, Malmö eller Mauritius, bilsemester eller charterresa. Jag kan inte hjälpa det - jag älskar att göra research, och planera i förväg! Jag älskar att vara planerat spontan! (Och jag skulle älska att få jobba på en turistbyrå. Tänk att få göra en aktivitetsplanering för en busslast full med japaner!) 
Det är ett stort steg att ta, från att med tysk precision ha varenda minut på semestern inplanerad, till att i år bara åka dit näsan pekar, där solen skiner och ta dagen som den kommer och hamna där man hamnar...


De senaste veckorna har jag under arbetsresor både till Skåne och Dalarna kommit på mig själv med att plötsligt se alla campingskyltar längs med vägarna, och har börjat fantiserat om platser att fricampa på.
"Där är en grusväg, undrar var man hamnar om man kör in där?" "Undrar om vi kommer vi in där med husbilen?"

En av dagarna ringde en kollega för att prata och jag berättade om alla platser som (plötsligt!?) finns att besöka längs med vägarna i sommar. "Åååh" säger hon längtansfullt, "tänk vad mycket spännande ni har framför er nu!"

"Ja, jag ser verkligen fram emot alla minnen vi har framför oss"

Och jag förstod på ett nästan heligt sätt att det är ju precis så det är med själva livet. Allt vi gör, allt som sker, alla vägval, alla beslut vi står inför, och tar, allt som händer har det gemensamt att det vi har framför oss är minnen vi ännu inte har skaffat oss...



Så hur blev det då på årets första rutt? Yvonne Davidsson sköte sig fint och själva campingplatsen bjöd på en vacker vy nere vid stranden. Och jodåvars, oset från grannes grill förde åtminstone tankarna till kommande varma sommarkvällar, och när vi släckte lampan för natten skänkte vi en kärleksfull tanke åt den vänliga själ som så generöst delat med sig och försett  heela campingplatsen med dansbandsmusik heela dagen, fast inte en minut längre än mellan 9.30 på morgonen och 23.00 på kvällen . Tack! Verkligen!

Årets första tur med Yvonne Davidsson
Örstig Camping
Men hur är det för dig? Tycker du att resan och upplevelserna börjar redan i planeringen, eller är du äventyrlig och dimper ner där du hamnar, och upptäcker världen utifrån det? Väljer du omsorgsfullt mellan olika alernativ för att få fram det bästa skräddarsydda för er, eller bestämmer du bara ett ställe och så är det bra med det - det är dit ni ska! Säg mig hur du planerar din semester och jag kan berätta vem du är 😉

Gör en fantastisk vecka, oavsett var du befinner dig















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar