Sidor

söndag 16 april 2017

Stockholmsflärd och Sveriges mest fotograferade träd

"Hur många gånger kan man fotografera de här träden egentligen?" hade min vän Martin frågat sin fru Marlene häromdagen. "Hur många gånger som helst" hade hon svarat. Jag behövde inte leta särskilt länge vaken i minnet eller i bildbiblioteket, jag har inte tagit ett enda! Av alla hundratusentals miljontals bilder och selfisar som tagits under de rosa trädkronorna, har mitt annars så skjutglada finger aldrig varit i närheten av platsen för Sveriges mest fotograferade träd just under blomningstiden. Ända tills nu. På årets molningate och kallaste vårdag. Precis innan utblomning. Klick, klick, klickeliklick. Aaahhh... Lättnaden var enorm när vi fångat de sista flickrumsrosa blombladen på bild.


Glada i sinnet, svävade vi på rosa moln från Kungsträdgården in på NK. Aldrig skulle vi erkänna att det var kölden som drev oss in där.

Är det något man behöver veta när man är på Nordiska Kompaniet, så är det att lära sig att name-droppa och "branda" sina formuleringar. Man köper liksom inte bara ett lakanset, tea eller en soffkudde på NK, man köper Lexingtonlakan, NK-tea, eller så förnyar man soffan med en zebramönstrad kudde från Newport.
Vi passade på att "branda" vår husbil med en filtertratt och en kaffethermos - en Kugel - , båda från Alfi. Man bör också känna till att aldrig prata om vad det kostar. Men om ni skulle råka se prislappen på filtertratten skulle ni se siffran host229host-host.

Efter en god lunch på nämnda varuhus, på en av restaurangerna som ger en ny dimension åt salladsmåltiden, kunde man bestämt ana en viss doft av flärd efter oss där vi spatserade ner mot Plattan i våra promenadkängor från Graninge, viftandes med våra VIP-kort till Stockholms Lokaltrafik som ger oss fritt inträde till alla bussar, tåg och tunnelbanor i Stocholms Län. Jag kunde inte låta bli att borsta bort lite förortsdamm från sätet i tunnelbanevagnen mot Fruängen innan jag försiktigt satte mig lite extra fint, på kanten. Smekandes min nya filtertratt till husbilen från Adria.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar