Sidor

söndag 5 augusti 2018

I en glasslåda på fyra hjul

 
 

Jag som aldrig livet skulle bli en campare. En sån som går i träningsoverall och sandaler, äter grillat och sörplar rödtjut i förtältet, eller sover trångt i en kuvös med dålig luft. Aldrig. Denna  bestämda uppfattning byggde jag inte på aningslöst antagande eller grundlös generalisering. Jag hade gjort mina egna empiriska prövningar. Jämfört camping mot att bo på hotell. Låt vara att min erfarenhet av camping var i lånat tält på lerig åkermark under festivalliknande former, i den regniga svenska småbygden. Ställt mot erfarenheten av hotell med havsutsikt på översta våningen, någonstans med böljande palmer och vidsträckt horisont. Men ändå.

Norge (!) var makens förslag som en försiktig början för premiärturen ifjol. Själv hade jag i hemlighet gjort research på campingplatser runt medelhavet. Jag hade andra planer. På en husbilsmässa bar det sig inte bättre än att vi fick en TV4-mikrofon stoppad under näsan, med frågan om vi vi ville dela med oss om våra resplaner med vår husbil kommande sommar. ”Jag vill gärna åka till Kroatien” sa jag och sneglade nervöst på maken. Orolig för hur han skulle ta emot denna nu avslöjade hemlighet framför en tevekamera. Mikrofonen hamnade hos honom för en replik. ”Jaa...” Jag såg hur han skruvade obekvämt på sig. ”...Men om hon vill åka till Kroatien så blir det väl så”.
Nu vill jag på en gång förtydliga att vårt förhållande hör till det jämlika slaget, och vi hyser den största respekt för varandra, så ingen skugga skall falla på någon av oss. Men nu var det så han sa. I teve. (Med namnskylt och undertexten ”NN, Vill hellre åka till Norge”)

Givetvis fick han rätt, maken. Resan gick till Kroatien. Fyra veckor i ett för oss helt nytt land att upptäcka. I år ledde vägarna inte till Rom precis, men till Italiens västra kust, från Cinque Terre ner till Sorrento.

 
Sköna Sorrento
En av de fem jordarna
 
Så nu har vi färdats två somrar i Europa, i en glasslåda på fyra hjul, i närmare tvåtusen mil. Och jag måste erkänna att jag är böjd att ändra inställning. För här sitter jag nu, jag som aldrig skulle bli en sån där campare. Äter grillat och klämmer en bira under markisen. Utanför den där "glasslådan" med en AC som kan kyla ner stoppningen i madrassen. Gnolar på ”Torna a Surriento” med nästan samma klang på stämbanden som självaste Pavarotti. Förbannar campinglivets baksida - det är alldeles för kort.






 

1 kommentar:

  1. Jag heter Lilian N. Det här är en väldigt glad dag i mitt liv på grund av den hjälp Dr.saguru har gett mig genom att hjälpa mig att få min exman tillbaka med sin magiska och kärleksförtryck. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och sökte efter en skilsmässa men när jag kom över Dr.saguru e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sin ex och hjälper till att fixa förhållandet. och få människor att vara lyckliga i sin relation. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning sa han till mig att han kommer att hjälpa mig med mitt fall och här firar jag nu eftersom min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara vid mig och kan inte göra någonting utan min present. Jag tycker verkligen om mitt äktenskap, vad en fantastisk fest. Jag kommer att fortsätta vittna på internet för att Dr.saguru verkligen är ett riktigt trollspelare. BEHÖVER DU HJÄLP DÅ KONTAKTA LÄKARE SAGURU NU VIA E-post: drsagurusolutions@gmail.com eller WhatsApp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och gör att du känner dig lycklig i ditt förhållande. Och hans också perfekt i
    1 ÄLSKA STAV
    2 VINNA EX TILLBAKA
    3 KVINNENS FRUIT
    4 FRÄMNINGSSTAV
    5 SKYDDSSTAV
    6 VERKSAMHETSSTAV
    7 GODE JOB STAV
    8 LOTTERISK STÄLLNING och STOLTFALLSTAV.

    SvaraRadera